La Comissió Europea posa en marxa el paquet legislatiu Fit for 55

Font: Coversun
Ajuts per a l’autoconsum d’energia i emmagatzematge
20/08/2021
Projecte d’instal·lació d’una caldera de biomassa al Complex aquàtic i esportiu Can Mercader
20/08/2021
Font: Coversun
Ajuts per a l’autoconsum d’energia i emmagatzematge
20/08/2021
Projecte d’instal·lació d’una caldera de biomassa al Complex aquàtic i esportiu Can Mercader
20/08/2021

La Comissió Europea posa en marxa el paquet legislatiu Fit for 55

El paquet és una modificació de diferents lleis i directives per complir amb els compromisos adquirits, és a dir, reduir un 55% les emissions equivalents per a l’any 2030, prenent com a any base el 1990, per assolir la neutralitat climàtica en l’any 2050 (Això significa emetre el que siguem capaços d’absorbir).

Es tracta probablement d’el projecte legislatiu més important de la història de la Unió Europea., Que així i es veu com poc ambiciós per les organitzacions ecologistes com Greenpeace

Entre les iniciatives inclou destaquen el 40% de tota l’energia UE sigui produïda a partir de fonts renovables el 2030, que tots els vehicles nous matriculats a partir del 2035 siguin de zero emissions, o que hagi aranzels a les fronteres de la UE perquè els productes que arribin aquí no vinguin carregats de carboni (que en la seva producció no hi hagi hagut emissions que aquí estarien gravades).

Els punts més importants d’aquestes 13 iniciatives legislatives són els següents:

  1. Augment de preu del CO2. Durant l’any 2025 es revisarà el sistema de comerç d’emissions que posa el preu a la tona de CO2 emès. Brussel·les pretén que el preu de la tona s’encareixi de forma gradual, alhora que va eliminant els permisos d’emissió. En definitiva, és una incentiva perquè els productors d’energia i combustibles utilitzin tecnologies més sostenibles.
  2. Sector transport. Aquest és el responsable de gairebé el 29% de les emissions europees i Brussel·les busca eliminar del tot la venda de motors contaminants per a l’any 2035, alhora que inunda de punts de recàrrega tot el territori europeu. També el transport aeri i marítim han de ser menys contaminants, utilitzant biocombustibles barrejats amb els actuals combustibles.
  3. Més energia d’origen renovable. De l’objectiu actual de l’32%, passarem a un 40% en 2030 i això serà vinculant per a tots els països. A més, i lligat a aquest objectiu, els edificis que consumeixen un 40% de l’energia, el 2030 el 40% d’aquesta energia haurà de tenir un origen renovable.
  4. Gran reforma fiscal. Especialment en el sector energètic, que gaudeix d’excepcions i reduccions nacionals, el que afavoreix l’ús dels combustibles fòssils. L’objectiu és que els fòssils més contaminants es gravin en major mesura que els biocombustibles o l’hidrogen.
  5. Aranzels per gravar els productes que arribin a la Unió Europea de països tercers que no apliquin mesures contra el canvi climàtic, és el que coneixem com a Mecanisme d’Ajust de Carboni en Frontera (CBAM), de manera que la nostra indústria no pot competir amb la producció exterior. S’espera aplicar aquest impost a partir de 2026 i començarà amb cinc sectors intensius en emissions com són la producció de l‘acer, el ciment, l’alumini, l’electricitat i els fertilitzants. Es pretén evitar la fuga de carboni que significa el desplaçament d’aquestes indústries a altres països en els quals normes ambientals no són tan exigents.